Alan Záruba (1964)

grafický designér

Alan Záruba absolvoval pražskou ČVUT (1989) a London College of Printing (1999). Od roku 1996 se věnuje grafickému designu, odborné publikační, kurátorské a nakladatelské činnosti ve studiu Alba Design Press (dříve Alba studio). V letech 1996–2003 pracoval jako editor odborného časopisu Deleatur. Od roku 2000 do 2002 působil na pracovní stáži v holandském multidisciplinárním studiu Total Design Amsterdam. Nyní působí také jako art director Centra vizuální prezentace České televize (od roku 2007).

Je autorem, spoluatorem, nebo kurátorem několika mezinárodních projektů, jejichž hlavním tématem je grafický design a vizuální kultura, např. Isotype – development of modern global signs (2002–2003), e-a-t – experiment & typography (2004–2006) a CI.CZ 1990–2007 (2007–2008). Je autorem textů a editorem publikací Work! (Fraktály Publishers, 2005), Search Design (Fraktály Publishers, 2006), Studio Najbrt – život, štěstí, překvapení (Torst, 2007) a CI.CZ 1990–2007 (CI.CZ s.r.o., 2007). V roce 2005 vydal s Janem Kaplickým jeho publikaci Sketches (Alba Design Press, 2005).

Získal cenu Typo Design Clubu (1998), cenu Design Prestige na 21. mezinárodním bienále v Brně (2004), cenu za propagaci designu v Národní soutěži Vynikající výrobek roku (2005) a Nejkrásnější české knihy roku (1998–2005). Od roku 2003 přednáší pravidelně na pražské VŠUP a jako hostující pedagog také na UTB Zlín, LCC London, nebo Merz Academy Stuttgart. Účastní se často odborných sympozií a konferencí (např. BNO Amsterdam 2004, ATypI Helsinky 2005, Typo Berlin 2005, Kupé1 Žilina 2006 ad.) Je organizačním členem Bienále grafického designu Brno (od roku 2002) a Typo Design Clubu (od roku 2004).

Názory

Únor 2009

Postavit budovu Národní knihovny na Letné byl velký sen člověka, který vykonal mnoho pro českou kulturu a architekturu v celosvětovém měřítku. Byl fascinován krásou, inspirován neopakovatelnou dokonalostí přírodních tvarů a barev. Velmi otevřeně přijímal podněty ze svého okolí a svým talentem, tvrdohlavým zaujetím pro konkrétní účel a cílevědomou pracovitostí je dokázal přirozeně zapojit do svých architektonických návrhů a projektů. Tak vzniká moderní a nadčasová architektura. Takový je i projekt Národní knihovny, který zvítězil v mezinárodní soutěži.

Projekt Jana Kaplického a jeho tvůrčího týmu z Future Systems podporuji proto, že staví hráz průměrnosti, lidské malosti a ješitnosti, která bohužel až příliš často převládá v našem kulturním a společenském dění. Jsem přesvědčen, že v takové situaci potřebujeme příklady, které jsou oslavou tvůrčího ducha, všobecnou podporou naší vzdělanosti a symbolem naší kulturní vyspělosti ve světě, který nám jde vstříc. My bychom se ale před ním neměli stále uzavírat do konzervativní ulity malého státu uprostřed Evropy. Projekt Národní knihovny je pro mne symbolem architektury pro 21. století, ve kterém již žijeme, ale na které si zatím zvykáme pomalu. Symbolem pro nás a skvělým počinem pro generace příští.

 

zpět